Wiedza – nowe pieniądze XXIw.

Pieniądz, jego wartość i to jak ważną pełni funkcję zmieniały się na przestrzeni dziejów oraz ewoluowały razem z postępem ludzkości. Aby zrozumieć rolę, do jakiej pieniądz ewoluował, warto zapoznać się z tym, przez jakie zmiany przeszła ludzkość do momentu, w którym znajdujemy się dzisiaj. Historia pieniądza mówi nam bardzo dużo o tym, jaka będzie nasza przyszłość.

Wszystko zaczęło się w epoce myśliwych i zbieraczy.

Ludzie żyli w małych grupkach – plemionach. Swoją egzystencję zapewniali dzięki darom natury. Polowali na zwierzynę i żyli ze zbieractwa. W plemieniu były podziały na myśliwych i zbieraczy. Pod względem społeczno-gospodarczym wszyscy byli sobie równi. Plemię, jako twór socjalny – zapewniało przetrwanie swoim członkom. Istniała tylko jedna klasa ludzi.

W epoce agrarnej najważniejsza stała się ziemia.

Ludzie nauczyli się uprawiać ziemię. Tym samym stali się bardziej niezależni i zaczęli prowadzić bardziej komfortowy tryb życia – zamiast uganiać się za zwierzyną, zaczęli ją hodować. Najważniejszym dobrem była ziemia. Grunty należały jednak do króla, na którego wszyscy musieli pracować. Termin real estate wywodzi się właśnie z tej epoki i znaczy królewskie włości. Po raz pierwszy pojawiły się 2 klasy ludzi: bogaci i biedni.

Bogactwo to surowce, początek epoki przemysłowej, która trwała do całkiem niedawna.

Prawdziwy początek tego okresu dziejów ludzkości można dopatrywać się w roku 1492, kiedy to Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę. Ludzie zaczęli pozyskiwać bogactwa naturalne ziemii jak miedź, złoto, cynę, srebro, później ropę naftową. Zaczął się szeroko rozumiany handel światowy, powołane do życia zostały pierwsze prekursory spółek akcyjnych i spółek z o.o.

Do Europy trafiły przyprawy i tkaniny z Azji, powstała pierwsza giełda papierów wartościowych. W XXw. z koni ludzie przesiedli się do samochodów. Zaczęła bardziej liczyć się ziemia pod przemysł i mieszkania niż rolnictwo. Powstały olbrzymie manufaktury, zatrudniające setki milionów ludzi. To właśnie w tym czasie stworzyła się trzecia klasa ludzi: klasa średnia. Tutaj zaczęła się prawdziwa pogoń za pieniądzem i wcale nie tym, który ma pokrycie w złocie lub srebrze.

Nowa era: epoka informacji.

Można przyjąć za początek nowej epoki rok upadku muru berlińskiego i za razem wynalezienia internetu. To wynalezienie komputera tak na prawdę przyśpieszyło jej nadejście i zakończenie poprzedniej epoki. W tej epoce, najważniejszym dobrem stała się informacja. Dzięki niej postęp technologiczny idzie w tak ekspresowym tempie. W ślad za wejściem nowej epoki pojawiła się kolejna, czwarta, grupa ludzi: superbogaci. Informacja przyczyniła się do tego, iż status bogatego jest osiągalny dla każdego z klasy biednej i średniej, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Wiedza stała się złotem XXIw. To dzięki niej możliwy jest tak zaawansowany postęp technologiczny, a na rynku przewagę ma ten, kto posiada bardziej dokładne i bardziej wartościowe informacje, które decydują o jego przewadze nad konkurencją. Lepszą receptę na produkt, dokładniejszą informację o potrzebach i zachowaniach klientów, lepsze rozwiązanie likwidujące problem klienta.

Dziś, większość z nas ma dostęp do komputera, telefonu, internetu, nieograniczonych zasobów książkowych i rozmaitych źródeł wiedzy. Każdy z nas jest tak samo kreatywny i ma szanse na to, aby wytworzyć lub przetworzyć wiedzę w taki sposób, aby stanowiła ona wartość dla jego klientów.

Aby wytworzyć nowy produkt, który oparty jest na wiedzy, często nie potrzebujemy żadnych pieniędzy, wystarczy, że poświęcimy czas na zebranie zasobów, stworzymy cyfrową reprezentację produktu i otworzymy sklep internetowy. Nasza firma może nie mieć swojej siedziby, możemy nie zatrudniać żadnych pracowników, a i tak staniemy się swiatowym potentatem.

Przykłady najlepiej oddające ten stan rzeczy to dwie firmy: Facebook i Google.

Tajemnicą Google jest to, że poprzez ciągle udoskonalany algorytm wyszukiwania informacji, są w stanie przejąć ponad 90% ruchu internautów w sieci, dzięki czemu wiedzą, czego szukają i mogą im to zaoferować poprzez reklamę. Google, to największa na świecie agencja reklamowa, a wyszukiwarka jest tylko narzędziem przechwytywania ruchu i uzyskiwania informacji o potrzebach klientów.

Facebook to jeden z najsłynniejszych biznesów ostatnich lat, który przejął ruch ponad 1mld użytkowników sieci. Zgodnie z zasadą: daj, uzależnij, sprzedaj ich model biznesowy rozwija się w zawrotnym tempie. Facebook stał się największą bazą danych zbierającą informacje o użytkownikach, umożliwiającą budowanie społeczności klientów-fanów oraz niespotykany dotąd poziom precyzji targetowania klienta, ponieważ posiadają oni to, co najważniejsze na temat swoich użytkowników: informacje o ich przyzwyczajeniach, upodobaniach, a nawet stanie portfela.

Chcąc założyć biznes w XXIw. nie potrzebujemy także mieć własnych pieniędzy. Jeśli udowodnimy inwestorom, że jesteśmy w posiadaniu informacji, która stanowi wartość, za którą ktoś będzie chciał zapłacić wystarczająco dużo, pieniądze od inwestorów mogą płynąć do naszej firmy w sposób praktycznie neprzerwany. Wystarczy, że pokażemy żyłę „złota” i zaczniemy kopać.

Zobacz jak działa Klub EuroCash!
Kliknij!

Adres e-mail
Imię

O autorze:

1 komenarz

  1. Mateusz Bednarski 23 października 2015 w 23:28- Odpowiedz

    Fantastyczny wpis. Dziękuje <3

Zostaw komentarz