Sekrety email marketingu

Strona główna/Email marketing/Sekrety email marketingu
  • Sekrety email marketingu

Zadaj pytanie na temat – Sekrety email marketingu

W komentarzu pod tą notką możesz zadać mi wszystkie swoje pytania dot. email marketingu 🙂

By |22 lipca 2011|Categories: Email marketing|50 komentarzy

About the Author:

Od 2005 roku prowadzi przedsiębiorców do lepszej jakości życia. Pomaga podwoić dochody i podwoić liczbę godzin wolnego czasu poprzez organizację firmy i innowacje w modelu biznesowym. Założyciel Akademii Biznesu Piotra Michalaka. Przeczytaj więcej o historii Piotra.

50 komentarzy

  1. JAN 10 kwietnia 2012 w 13:59 - Odpowiedz

    mam bazę mailową. w łowieniu klientów powiedziałeś że trzeba produkt uatrakcyjnić do tej pory miałem ręczne masaże odchudzające, teraz chcę je rozszerzyć o elektrostymulację i sprzedawać bardziej kompleksową usługę.
    Chciałem wykorzystać to, że wszyscy po świętach przytyli i zaproponować im nową usługę wspomagającą odchudzanie. zastanawiam się nad formą maila ?
    – filmik o korzyściach z elektrostymulacji
    -czy lepiej dać ludziom gratis w tym miesiącu elektrostymulację do masażu
    -czy może coś innego albo wszystko po trochu

  2. Jakub 26 lipca 2011 w 07:39 - Odpowiedz

    Co zrobić, aby mi się chciało, tak jak mi się nie chce 😉
    A tak na serio, to co robić, aby skuteczność maili i współczynnik ich otwierania/czytania zaczął zwiększać się?
    Co zrobić, jaką przyjąć strategię, jeżeli mam już dużą bazę maili i nie wysyłam od dawna do niej mailingów?

  3. KoloBolo 25 lipca 2011 w 10:05 - Odpowiedz

    Interesuje mnie, jak pracować z grupą, która u mnie już coś kupiła, ale kolejną sprzedaż uruchamiam dopiero za kilka miesięcy (dodam tylko, że jest to sprzedaż cykliczna, a branża specjalistyczna).

    Mam kilka konkretnych pytań: co robić w czasie bezsprzedażowym? Czy wysyłać e-maile dotyczące produktu, który kupili (np. ciekawostki, artykuły)? Czy też może rozesłać ankietę badającą poziom zadowolenia? Chodzi mi też o próbę ujawnienia tych niezadowolonych z produktu lub potencjalnie niezadowolonych. Jak to zrobić? Czy po prostu przyjąć, że średni poziom niezadowolonych w ogóle to – gdzieś czytałem – 8 procent?

    I jeszcze: jak pisać mejle do tych, z którymi kiedyś współpracowałem, ale od jakiegoś czasu już u mnie nie kupują? Jak korespondować z tymi, którzy u mnie nigdy nie kupowali?

    Będę wdzięczny za odpowiedź, podpowiedź, zapowiedź 🙂 I pozdrawiam.

    PS Aha, korzystam z FUMPA. W tej chwili tylko na zadzie porządnego narzędzia do wysyłki e-maili (a nie autorespondera), ale niebawem mam zamiar uruchomić i tę funkcję.

  4. Marek Z 23 lipca 2011 w 23:36 - Odpowiedz

    Mam poważne problemy z konfiguracją autorespondera. Konkretnie chodzi mi o możliwość modyfikowania zarówno treści e-maili jak i samego załącznika. Załącznik to plik pdf z comiesięczną ofertą. Jak zrobić (czy w ogóle da się) aby zamiast pisać od nowa całą treść e-maila ustawić pola (z nazwą) “okazja miesiąca”, “supercena” itp (w zmiennej ilości) i tylko je modyfikować w zależności od potrzeb. Ponadto byłbym bardzo wdzięczny za łopatologiczne wytłumaczenie na przykładzie jak wysyłać setki e-maili w taki sposób, aby odbiorcy widzieli wyłącznie swój adres a nie również pozostałych.

  5. zpm 23 lipca 2011 w 18:14 - Odpowiedz

    Jak testować mailingi? A dokładniej nie jest to pytanie, ale postulat technologicznych możliwości zrobienia testu na dwóch próbkach 5% listy a potem wysłaniu do reszty lepszej wersji.

  6. Tomasz 23 lipca 2011 w 16:42 - Odpowiedz

    Witam Piotrze.

    Sekrety email marketingu
    Dodano w kategorii Budowanie Listy przez Piotr Michalak

    W komentarzu pod tą notką możesz zadać mi wszystkie swoje pytania dot. email marketingu

    Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, może warto się nim podzielić?

    Czy mnie wszystko wyświetla ? Skopiowałem to co widzę. Ale nie ma żadnego artykułu.

    • Joanna Mnich 1 sierpnia 2011 w 10:31 - Odpowiedz

      Witaj Tomku, tu nie ma artykułu – skopiowałeś kawałek szablonu notki bloga 🙂 Tu jedynie prosiłem aby zadawać pytania dot. email marketingu.

    • Piotr Michalak 1 sierpnia 2011 w 10:31 - Odpowiedz

      Witaj Tomku, tu nie ma artykułu – skopiowałeś kawałek szablonu notki bloga 🙂 Tu jedynie prosiłem aby zadawać pytania dot. email marketingu.

  7. Amator 23 lipca 2011 w 10:34 - Odpowiedz

    Uwielbiam czytać wszystko co Pan Pisze. Z niecierpliwością czeka na nowy MEGA-RAPORT

  8. zamek18 23 lipca 2011 w 09:20 - Odpowiedz

    Witam.
    Ja już kiedyś kupiłem fumpa i do tej pory go nie używałem
    nawet nie wiem czy on nadal u mnie gdzieś istnieje.
    Mam pytanie
    Czy można go jakoś odzyskać?
    Pozdrawiam
    Zdzisław Zamecki

  9. Ryszard Bryś 23 lipca 2011 w 09:13 - Odpowiedz

    Jak skutecznie reklamować swoją stronę squeeze page ? Google adwords , reklama facebook ? Może w inny sposób ?

  10. Krzysiek 22 lipca 2011 w 23:16 - Odpowiedz

    Piotrze!
    Jest kilka spraw:
    Po pierwsze jakie darmowe zachęty do zapisania się lepiej stosować – e-book, video, kilkuczęściowy kurs? Czy to zależy od grupy klienta docelowego czy tez jest uniwersalne?
    Po drugie jak często dawać subsrybentom prezenty aby byli zadowoleni z bycia na Twojej liście a jednocześnie nie przyzwyczaić ich, że wszystko mają za darmo?
    Czy jest sens i w jaki sposób budować listę na usługi jednorazowe jak tworzenie stron www czy usługi consultingowe? Jeśli tak to jak do tego podejść?
    Po trzecie czy lepiej wysyłać w mailingu całą treść maila czy też część i link do bloga?
    Pozdrawiam serdecznie:-)

  11. Robert 22 lipca 2011 w 22:02 - Odpowiedz

    Ja pozwolę sobie zadać pytania bardziej dotyczące fumpa :

    1. Spotkałem się z opinią, że stosowanie samodzielnego czyli zainstalowanego programu do wysyłania mailingów ma jedną bardzo dużą wadę, którą jest ryzyko dostania bana na swoje IP np. dla kont na o2.pl. Ktoś argumentował, że duże firmy takie jak np. GetResponse cały czas monitorują dostarczalność swoich maili i dogadują się z dostawcami darmowych skrzynek tak aby takiego bana nie otrzymać. Jest to jedyny znak zapytania który cały czas mnie powstrzymuje od stosowania fumpa którego kupiłem już jakiś czas temu.

    2. Czy obecni użytkownicy dostaną nową wersję fumpa? Coś chyba kiedyś było, że aktualizacje będą darmowe?

    Pozdrawiam
    Robert

    • Robert 23 lipca 2011 w 21:37 - Odpowiedz

      3. Mam jeszcze pomysł na jedną funkcję w fumpie która by mi bardzo pomogła.
      Aktualnie jest powszechnie przyjęte, że maile do subskrybentów są zakolejkowane i wysyłane w odpowiedniej kolejności. A ja potrzebowałbym, żeby można było ustawić np. jakiś katalog w którym są maile ale dla każdego z listy są wysyłane losowo. Oczywiście raz wylosowany mail nie bierze udziału w losowaniu do następnej wysyłki kolejnego maila dla danego subskrybenta. Taka funkcja mogła by być wykorzystana np. do wysyłania czegoś w rodzaju słówka dnia lub innej losowej informacji np. dowcipu.

      Pozdrawiam
      Robert

      • Piotr Michalak 1 sierpnia 2011 w 11:05 - Odpowiedz

        To losowe wysyłanie to świetny pomysł. Nie pomyśleliśmy o nim. W tej wersji go nie będzie, ale zapiszemy na przyszłość.

    • firmawirlandii pl 24 lipca 2011 w 01:53 - Odpowiedz

      ty na serio myślisz ze ten system ci pomoże?

      • Robert 24 lipca 2011 w 21:37 - Odpowiedz

        Narzędzie jak każde inne, jeżeli będzie mieć funkcje których szukam to jak najbardziej powinno się przyczynić do realizacji moich celów.

    • Piotr Michalak 1 sierpnia 2011 w 11:03 - Odpowiedz

      Dotychczasowi Klienci dostaną FUMPa 2.0 za darmo, w podziękowaniu za dotychczasowe zaufanie i pomimo, że nowy system będzie droższy. Będzie to jedna z wersji FUMPa 2.0 – co najmniej tak zaawansowana jak obecny FUMP lub lepsza.

  12. Radek 22 lipca 2011 w 20:15 - Odpowiedz

    Planuję regularny mailing z ofertą sprzedaży dość oryginalnego produktu z programu partnerskiego.

    W każdym mailu jako gratis dodawał będę kody rabatowe, ustaliłem szczegóły z dostawcą oferty.
    Chciałbym aby ten mailing przyczynił się do promocji mojego nowego serwisu, ale także aby był początkiem budowania listy dobrej jakości.

    Byłbym wdzięczny za porady i wskazówki w tym temacie.

    Pozdrawiam
    Radek

  13. Genius 22 lipca 2011 w 19:54 - Odpowiedz

    Pierwsza i chyba najważniejsza sprawa – jak skutecznie zachęcić ludzi do zapisywania się na moją listę, do której formularz mam umieszczony na tym blogu. A druga równie istotna sprawa co wysyłać osobom, które już są zapisane na tą listę, czym zachęcić do ciągłego odwiedzania i czytania, co ważniejsze komentowania postów.

  14. Paweł 22 lipca 2011 w 19:13 - Odpowiedz

    1. Jakie znasz najskuteczniejsze techniki sprawiania aby osoba NIE wypisała się z newslettera? (gdy oczywiście w mailu pozostawiamy link do wypisu)
    2. Jak poznawać preferencje i zainteresowania czytelników, tak aby możliwe najskuteczniej dzielić listę na grupy zainteresowanych danym tematem? (coby nie wysyłać informacji którymi nie są zainteresowani)
    3. Sprzedaję szereg szkoleń i zastanawiam się nad następującym rozwiązaniem:
    Nad każdym opisem szkolenia wrzucić mały squeeze page (700px x 500px) który zachęca do zapisu na kurs o zbliżonej tematyce, gdzie w międzyczasie sprzedaję produkt. Czy to wg Ciebie ma sens czy nie należy mieszać takich informacji? Dlaczego tak/nie?
    4. Mam darmowe produkty które coś (docelowo) sprzedają. Jak pozyskiwać partnerów do ich promocji? A przede wszystkim co oferować w zamian?

    • Tomasz Kołpaczek 22 lipca 2011 w 22:11 - Odpowiedz

      Pawle,
      Ad.1. Według mnie to dobrze, że Ci się ludzie wypisują z listy – masz pewność, że Twoje wiadomości trafią do mniejszego grona osób, ale za to bardziej zainteresowanych tematem. Musisz dawać bardzo wartościowe rzeczy, to na pewno przyczyni się do pozostania ludka na liście adresowej.
      Ad.2. Co do poznania preferencji użytkowników, to może ich po prostu o to zapytaj? np. Poproś o wypełnienie ankiety.

  15. Paweł Janus 22 lipca 2011 w 18:44 - Odpowiedz

    Jakie są obecnie najskuteczniejsze techniki podnoszące sprzedaż przez email marketing w odniesieniu do programów partnerskich?

    Szczególnie zależy mi na programach partnerskich, bo to zupełnie co innego niż sprzedaż własnych produktów…

  16. wojt 22 lipca 2011 w 17:29 - Odpowiedz

    Co zrobić żeby mail w ogóle został otwarty czyli pole OD i TEMAT

  17. Piot 22 lipca 2011 w 17:03 - Odpowiedz

    Ah i jeszcze ten zastanawiający PS w mailu od Ciebie Piotrze:

    Wiele z rzeczy, które
    robimy w swoich mailingach tu w Polsce,
    nie dotarło jeszcze nawet do USA.

    To skąd to w takim razie dochodzi? Jest ktoś bardziej marketingowo zaawansowany niż marketerzy w stanach? Ciężko mi w to uwierzyć i zalatuje mi to jakimś dziwnym zabiegiem mającym mało wspólnego z prawdą.

    • Krystyna 22 lipca 2011 w 23:34 - Odpowiedz

      Witam!
      Mam podobne wątpliwości.Po tej wypowiedzi moje zaufanie staje się ograniczone.

      • Piotr Michalak 1 sierpnia 2011 w 11:14 - Odpowiedz

        To ciekawe 🙂 Nie sądziłem, że to będzie tak nieprawdopodobne. Mamy w USA jednego z naszych kluczowych klientów, współpracujemy z 2 specjalistami od emarketingu i to oni od nas uczą się email marketingu, nie na odwrót. Mieli swoje pojęcie, jednak nasze metody okazały się skuteczniejsze. Możecie wierzyć lub nie – Wasz wybór – ale taka jest prawda. To, że jesteśmy w Polsce, nie oznacza że nie możemy być w czymś świetni.

        • Agnieszka 12 września 2011 w 17:04 - Odpowiedz

          Mnie to wcale nie dziwi i wierzę w to. W takim razie warto przytoczyć kilka właśnie polskich wynalazków: niebieski laser, wycieraczki samochodowe, a nawet spinacz biurowy to wynalazki Polaków, ponadto hologramy- znane z filmów science-fiction , kamizelka kuloodporna i i wiele innych. Cieszę się, że jesteśmy w czymś lepsi od Amerykanów, bo jesteśmy inteligentnym narodem.

  18. Piot 22 lipca 2011 w 16:59 - Odpowiedz

    Przede wszystkim potrzebuję krok po kroku co mam ustawić w kliencie autorespondera tj. jakie rzeczy pisać a jakich nie w: tekście zachęcającym do zapisania się na newsletter (podobno ludzie nie lubią nazwy newsletter i znacznie zmniejszona jest konwersja jak się to słowo użyje – więc trzeba używać biuletyn albo lista – czy na polskim rynku jest tak samo?), w tekście proszącym o potwierdzenie, w tekście powitalnym po kliknięciu potwierdzenia, w mailu potwierdzającytm zapisania na listę (gdzie i jak kierować czytelnika).
    Jak wzbogacić emaile grafiką jak to robią świetnie w ZM i nie wyjść na tym jak zabłocki na mydle i nie przepłacić grafikowi, ale jednocześnie żeby to nie wyglądało jak amatorszczyzna.

    Zdaję sobie sprawę z tego, że część z tych potrzeb związanych jest z copywritingiem jako takim ale są to też wiadomości na temat tego jak zwiększać konwersję i ilość ludzi zapisującytch się na naszą listę. A taka wiedza jak przyciągać ludzi do zapisania się jest ważna 🙂

    Druga duża sprawa jak ludzi zatrzmywać na liście jeżeli ciężko jest o ciągłe pisanie emaili z wartościową treścią lub ew jak tworzenie takiej treści zorganizować, aby nie inwestować zbyt dużo czasu.

    No i w końcu jak to wszystko zebrać razem, żeby ludzie z listy kupowali w dużym odsetku. czego skuteczność oczywiście w sporej mierze wiąże się z tym w jaki sposób przyciągało się na listę i jak na tej liście się czytelnika zatrzymuje. Ale też sam proces sprzedaży – ile maili i w jakim odstępie wysyłać podczas launchu np. I taka częstotliwość różni się w zależności od typu towaru/usługi.

    Hmmm co jeszcze.. Kurcze chyba wypisałem Ci Piotrze sporo pomysłów na zawartość i powinieneś mi odpalić ten kurs za darmo 😉

  19. Krzysztof 22 lipca 2011 w 16:50 - Odpowiedz

    Witam,
    Mam jedno zasadnicze pytanie.
    Czy w mailingu ma zastosowanie neuromarketing i czy ewentualnie masz w tym jakieś doświadczenie?
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  20. Rycho 22 lipca 2011 w 16:36 - Odpowiedz

    To bardzo miło z twojej strony Piotrze,że taką wiedze dajesz za.Myslę,ze wyrastasz ponad swoich “komercyjnych rywali” w posób bardzo pozytywny. Pozdrawiam. Rycho

  21. Jan 22 lipca 2011 w 15:59 - Odpowiedz

    Piotrze ja tak naprawdę dopiero startuję w marketingu internetowym. Podjąłem działania, które maja przyciągnąć do mnie klientów i współpracowników. Bardzo się przyda trochę informacji jak skutecznie budować swoja listę adresową i skutecznie pisać teksty. Zresztą TY wiesz jak to robić gdyż robisz to skutecznie. Myslę, że od Ciebie dużo mogę się nauczyć.
    Pozdrawiam ciepło

    Jan kwiatek
    http://fajnybiznes.pl

  22. Marek 22 lipca 2011 w 15:53 - Odpowiedz

    Witaj Piotrze!
    zastanawiam się i szukam odpowiedzi na pytanie, jakie metody pozyskiwania subskrybentów na listy adresowe są najlepsze, najwłaściwsze, najskuteczniejsze – link do formularza?, squeeze page?, pop-up windows?
    pozdr.

    • Marek 22 lipca 2011 w 15:58 - Odpowiedz

      Może zbyt “szerokie” to moje pytanie, ale poznałbym chętnie Twoje zdanie. Niech zgadnę – pop-up?
      pozdr.

      • Krzysiek 22 lipca 2011 w 22:32 - Odpowiedz

        Ja szczerze mówiąc uważam, że pop-up jest NAJGORSZYM miejscem na formularz – osobiście pierwsze co robię po wejściu na stronę to ZAMYKAM wszelkie wyskakujące pop-upy, żeby nie przeszkadzały mi w zapoznaniu się z treścią i sądzę, że tak robi większość internautów. Jeśli więc dalsza treść zachęci mnie do zapisania się na listę a formularz był tylko w pop-upie to i tak sie nie zapiszę… Racja?:-)

  23. Ewelina Klarenbach 22 lipca 2011 w 16:17 - Odpowiedz

    Witaj Piotrek 🙂

    jak poprawnie ułożyć drabinkę sprzedającą w email marketingu, która będzie automatycznie sprzedawała i generowała dochód pasywny? Moja lista widziała już produkty (mailingi sprzedające konkretne produkty) i wrzucenie ich ponownie w sprzedaż jako autoresponder chyba nie jest dobrym pomysłem…

    Pozdrawiam
    Ewelina

  24. Damian 22 lipca 2011 w 16:01 - Odpowiedz

    Chciałbym się spytać jaki, że tak się wyrażę system zachęcania jest najlepszy.

    Już wyjaśniam. Np. jedni rozdają za darmo ebooka. Inni robią kursy email. Inni jeszcze dają np.zniżkę 50%. Po prostu nie wiem co jest najoptymalniejsze i co powinno znaleźć się w takim kursie, żeby ludzie i tak chcieli kupić. Nie oszukujmy się, jeżeli czytelnika wszystkiego nauczymy mało prawdopodobne, że kupi.

  25. Zbigniew Adamski 22 lipca 2011 w 14:19 - Odpowiedz

    – jak pisać maile, które sprzedają (np. jakieś ciekawe przykłady)
    – ile ma być maili, co ma znajdować się w poszczególnych mailach
    (kiedy i gdzie w treści ma być link sprzedażowy)
    – jakie pytania zadawać by budować relacje z czytelnikami

  26. Tomasz 22 lipca 2011 w 14:17 - Odpowiedz

    Piotrze, jeśli możesz to opisz w publikacji nie tylko strategie, ale także PRZYKŁADY swoich kampanii e-mailowowych. Interesuje mnie wykonanie krok po kroku – jak wyglądała kolejka wiadomości, częstotliwość wysyłania, mailingi 🙂

  27. Łukasz 22 lipca 2011 w 14:04 - Odpowiedz

    Jak szybko i tanio zbudować listę adresową z osobami które interesują się daną tematyką. Jak zrobić dobre przygotowania do e-mail marketingu.

  28. Kaaha 22 lipca 2011 w 13:45 - Odpowiedz

    Witam,
    Studiowałam marketing i zarządzanie , dlatego chcę tą wiedzę pogłębiać. Prowadzę działalność wiec wszystkie techniki sprzedaży są mi potrzebne do budowania portfela
    Pozdrawiam.

  29. Adam 22 lipca 2011 w 13:32 - Odpowiedz

    Nie wiem do końca jak sprecyzować pytanie, więc opiszę swój problem. Mam dużą listę adresową powyżej 20 tys. osób (cześć się powtarza). Jednak sprzedaż jest na bardzo niskim poziomie, a oferuję produkt, którym powinni być zainteresowani, ponieważ jest nie jako kontynuacją darmowej zachęty.

    Nawet robiłem ankietę jaki jest ich największy problem i podrazowałem ofertę zgodnie z ich
    potrzebami. Sprzedaż jest, ale wydaje mi się, że coś robię źle, bo jest bardzo nie wielka.

  30. Maciej Kozubik 22 lipca 2011 w 14:19 - Odpowiedz

    Jak skutecznie budować relacje w email marketingu, kiedy nie mamy bezpośredniego kontaktu z odbiorcą, a przecież to on (bezpośredni kontakt) jest podstawą budowania zaufania?

  31. niektórzy e-mail marketerzy uważają że maile powinny być krótkie. Ty stosujesz maile raczej długie. Czy testowałeś krótsze i jak to wyglądało odnośnie kliknięć czy też zamówień?

  32. Robert Ważyński 22 lipca 2011 w 13:59 - Odpowiedz

    Witaj Piotrze,

    mnie najbardziej interesuje pisanie takich tytułów maili, aby ludzie chcieli je otwierać. wręcz na nie czekali 🙂 W sieci ludzie są pozapisywani na dziesiątki newsletterów. Jak przebić się ze swoim mailem wśród setek innych?

    pozdrawiam serdecznie i podziwiam Twoją kreatywność i pracowitość
    pracować w wakacje brrr! 🙂
    Robert

  33. Ewa Maslowska 22 lipca 2011 w 11:53 - Odpowiedz

    Bardzo przydatne bylyby inforacje jak dokładnie korzystać z Google Analitics, żeby przewidzieć skutecznośc kampanii reklamowych. probowalam, ale jakoś nie bardzo sobie z tym radziłam. Pewnie nie znam podstawowych rzeczy, o ktorych wszyscy wiedzą, wiec o nich sie juz nie mowi.
    Warto by tez powiedzieć o łaczeniu wyciskaczy (tak jak to robisz przy swoich ofertach), czyli jak technicznie je połaczyć i dołaczyć do swojej strony. Czy dla wyciskaczy wykupuje sie oddzielne domeny? To tez dla mnie jest nadal niejasne.
    Moze warto tez porownać i przedstawić programy do e-mailingu,jest już ich na rynku troche. Pojawil sie nowy, austiacki progrma z możlwściami dobrego video i pokojem konferencyjnym do szkoleń wraz z narzędziami , a wiec przydatnym do szkoleń.
    Nie wiem, czy jest to konkurencja dla Fumpa, ktory polecasz.
    Interesują mnie zwlaszcza szkoleniowy marketing, głównie sposoby promocji szkoleń w polaczenu ze sprzedażą.
    Większość z nas przeraża bariera techiczna, stąd rezerwa w stosunku do Fumpa, fama głosi,że jest trudny w użyciu.

  34. Grzegorz Serwin 22 lipca 2011 w 11:49 - Odpowiedz

    Jak pisać maile, aby zbudować trwałą i skuteczną relację z potencjalnym klientem?

  35. Krzysztof 22 lipca 2011 w 10:21 - Odpowiedz

    Uwżam to za bardzo dobry pomysł. Po ceszci teoretycznej, na zakończenie widziałbym dodatek w postaci serii kilknastu perswazyjnych maili wzorcowych. Takie maile każdy mógłby sobie modyfikować wg własnych potrzeb.

Zostaw komentarz